Már több részt megnéztünk az 1.
Korinthusból itt a blogon, köztük volt egy pár, ami hasonló
témát feszegetett. (Akit érdekelnek az előzmények: link).
Kevés olyan ember lehet a civilizált
nyugaton, akik nem kezdenek el kényelmetlenül fészkelődni amikor
ezt a részt olvassák a Bibliából. Kevésszer választott, talán
kicsit tudatosan hanyagolt passzusról van szó, hiszen minden
igehirdető tisztában van vele, hogy ha erről a részről prédikál,
nagyon nagy ellenszelet generálhat. De talán ez csak akkor igaz, ha
önmagában, a környezetéből kiszakítva (félre)értelmezzük Pál
gondolatmenetét. Ha viszont megfelelő odafigyeléssel járunk
utána, akkor megláthatjuk, hogy valójában mi van a sorok mögött
és akkor eloszlik az előítélet ködfelhője is.
1. Kor. 11.1-16.
1Legyetek
a követőim, mint én is követője vagyok a Krisztusnak.
2Dicsérlek titeket, hogy emlékeztek minden
tanításomra, és úgy tartjátok meg a hagyományokat, ahogyan
átadtam nektek.
3Szeretném, ha tudnátok, hogy
minden férfinak feje a Krisztus, az asszony feje a férfi, a
Krisztus feje pedig az Isten. 4Minden férfi, aki
fedett fővel imádkozik vagy prófétál, szégyent hoz a
fejére. 5De minden asszony, aki fedetlen fővel
imádkozik vagy prófétál, szintén szégyent hoz a fejére, mert
ugyanolyan, mintha megnyírták volna. 6Mert ha az
asszony nem fedi be a fejét, akkor vágassa le a haját, ha pedig
szégyen az asszonyra hajának levágása vagy leborotválása, akkor
fedje be a fejét. 7Mert a férfinak nem kell
befednie a fejét, mivel ő az Isten képe és dicsősége, az
asszony ellenben a férfi dicsősége. 8Mert nem a
férfi van az asszonyból, hanem az asszony a férfiból. 9Mert
nem is a férfi teremtetett az asszonyért, hanem az asszony a
férfiért.
10Ezért tehát kötelessége az
asszonynak, hogy méltóságának jelét viselje a fején, az
angyalok miatt is. 11De az Úrban nincs asszony férfi
nélkül, sem férfi asszony nélkül. 12Mert ahogyan
az asszony a férfiból van, úgy a férfi is az asszony által van,
mindkettő pedig Istentől van. 13Ítéljétek meg
magatokban: illik-e az asszonynak fedetlen fővel imádkozni az
Istenhez? 14Vajon maga a természet is nem arra
tanít-e titeket, hogy szégyen, ha a férfi megnöveszti a
haját, 15az asszonynak ellenben ékesség, ha
megnöveszti a haját, mert neki fátyolként adatott a haj. 16Ha
pedig valaki ebben a dologban vitatkozni akar: nekünk nincsen ilyen
szokásunk, sem Isten gyülekezeteinek.
A korinthusi eleink
A Pál által plántált gyülekezet az
apostol távozását követően „levelező tanfolyamon” tartja a
kapcsolatot lelki atyjával.
Mint gyülekezet, a korinthusiak éppen
azzal a kérdéskörrel harcoltak, hogy „Milyen legyen
egy modern gyülekezet?”
Új keresztyén közösségként hogyan
legyenek jelen kultúrájukban, hol húzzák meg a határokat, mi
alapján hozzanak döntéseket, milyen a megfelelő szemlélet ebben?
Levelezésükben ez a dilemma jelenik
meg a felvetődő témák mögött. Nem kell messzire mennünk és
láthatjuk saját és körülöttünk levő gyülekezetekben, hogy igen
csak aktuális ez a kérdéskör számunkra is.
Hol a helyünk a város közösségében?
Mi a feladatunk, mint keresztyén gyülekezet? Hogyan érjük el a
kitűzött célokat?
Amikor ilyen és ezekhez hasonló
kérdések hangoznak el, figyelnünk kell, hogy van egy alapvető
kérdés, amit meg kell válaszolnunk mielőtt bármerre is
elindulnánk:
El kell, hogy döntsük: olyan
gyülekezet leszünk-e, amely hagyja, hogy a környezete befolyásolja
Üzenetét, vagy olyan, amely az Üzenetével szeretne változásokat elérni a környezetében levők életében?
A válasz nagy hatással lesz ugyanis a
további döntésekre és kitűzött célokra.
Hogy valóban harcolnak a korinthusi
testvérek, mutatják a levelekben említésre kerülő problémás gyülekezeti
ügyek is:
- a férfi, aki az apja feleségével hál
- a két gyülekezeti tag, akik perelik egymást és a világ meg röhög rajtuk
- a férfiak prostituáltakkal töltenek időt és mindenki hallgat
- az ételek válogatás nélküli fogyasztása – nem vagyok tekintettel a másikra, az én szabadságomat teszem az első helyre, nem pedig a másik lelki fejlődését
Most viszont félreérthetetlen és
elég bátor módon a férfi-nő kapcsolatokról lesz szó.
Bár se Pál, se Jézus nem volt
nőgyűlölő, ezen versek alapján sokan annak tartják őket. S ha lelkiismeretesen utánajárunk és a szöveg és az üzenet
egységében nézzük ezeket az elsőre talán sértőnek tűnő
szavakat, mi is megláthatjuk, hogy mennyire nem erről van szó. Sőt,
az is világossá válik, hogy igazából a Biblia beszél a legnagyobb
tisztelettel a nőkről.
Kezdjük először a ruházattal
Az, hogy mit dobunk magunkra, mindig
valamilyen üzenetet hordoz – ez akkor is így volt és ma sincs
másképp.
A tóga és a frizura
Azok a férfiak, akik a hosszú
ruhájukat a fejükre is húzták, ők a következőket
kommunikálhatták: gyászolok, zsidó vagyok, előkelő vagyok - ne
szólj hozzám.
Ha a nők nem húzták a fejükre a
tógát, akkor azzal azt kommunikálták, hogy ők nem voltak házasok
– hasonlóképpen mint ahogy nálunk a jegygyűrű működik.
Korinthusban rövid hajat viseltek, a nőknek volt hosszú. Ha a férfi megnövesztette a
haját, az a megváltozott szexuális orientáltságára utalt.
A nőknél a hosszú haj fel volt
kötve, abban az esetben, ha kiengedve hordták, a következőt
jelentette: prostituált vagyok, vagy legalábbis szeretném, ha
hasonlóan kezelnének.
A női rövid, vagy borotvált haj
megváltozott szexuális beállítottságukra utalt.
Mikor az Evangélium elért
Korinthusba, forradalmi változásokat hozott az élet minden
területén - társadalmilag, életvitelbe, közösségükbe. Sok
minden megváltozott. A rászorulók és özvegyek szervezett
segítséget kaptak, a nőket elkezdték ember számba nézni,
tisztelettel beszéltek és bántak velük - tanulhattak, az
istentiszteleteken imádkozhattak és bizonyságot tehettek. Sok
életviteli szabályt, szokást újragondoltak, hiszen felismerték
szabadságukat Krisztusban. De ez persze itt-ott némi nemű túlzásokba esést is
jelentett.
El tudjuk talán képzelni – lehet,
hogy vannak, akik személyesen is tapasztaltak ilyet - hogy milyen
az, mikor egy hölgy mini szoknyában, bátor dekoltázzsal és celeb
mennyiségű sminkkel áll ki igét olvasni és imádságban vezetni
a gyülekezetet. Pont ilyen lehetett az is, mikor egy korinthusi
testvér nő kiengedett hajjal tette ezt.
Érthető, ha a gyülekezet kissé
össze van zavarodva:
Miért állt ki ez a hölgy? Miben
vezet minket? Miért néz ki így? Mit közöl ezzel? Mi a mini
szoknya és a csipkés melltartópánt üzenete? Miért ezt a
szoknyát választotta ma reggel? Kit képvisel ezzel?
Ez a rész viszont most nem a nők gyülekezeti szolgálatáról szól, hanem arról, hogy
egy nő hogyan legyen igazi nő és egy férfi igazi férfi és
hogyan ünnepeljük ezeket a különbségeket.
Mindig is hot topic lehetett ez az
igerész, de talán sose váltott ki ekkora ellenszenvet az
emberekben – férfiakban és nőkben egyaránt - ugyanis ennyire
összekavarva se voltunk még valószínűleg a nemi szerepeket
illetően.
Szeretném megemlíteni, hogy nagyon
sok minden jót köszönhetünk a feministáknak, akik – a
keresztyén üzenettel kéz a kézben – harcoltak a nők
egyenjogúságáért, felszabadításáért azokban az országokban, ahol a nők elnyomásban éltek és élnek. Végre a nők is
tanulhatnak, szavazhatnak, dolgozhatnak.
Emellett sajnos sokkal több káros
hatása van a feminizmusnak.
Hangoztatják:
- a nők és a férfiak teljesen ugyanolyanok
- minden nő képes bármire, amire a férfiak
- a nőknek nincsen szükségük a férfiakra
- a férfiak amúgy is megbízhatatlanok
Ennek köszönhetően:
- a férfiak ellustultak
- kiesett a kezükből a felelősség
- céltalanná, motiválatlanná vált az életük
- döntésképtelenek és nehezükre esik az elköteleződés
- a nők túlvállalják magukat
- minden területen teljesíteni akarnak – tanulás, munka, család, külső
- és minden területen jár nekik a teljesség/tökéletesség érzése
Szeretem, amikor megkérdezik a
feleségemtől: „Mikor mész vissza dolgozni?” válasz: „Most
is elég keményen dolgozom.” Mintha a család, a gyereknevelés és
otthonteremtés nem lenne munka. Társadalmunk szerint legalábbis
fizetségre nem méltó dolog.
Mi hát a helyes?
Nem a feminizmus, de természetesen a
sovinizmus sem:
- a nő egy másod rangú állampolgár
- mindent a férfi tud jobban – okosabb, ügyesebb
- a nőnek otthon a helye, hogy mosson, főzzön, gyereket szüljön és leginkább csendben legyen
Ami a Bibliában van viszont ezeket a
társadalmi gender-feszültségeket feloldani képes. Isten teremtett
bennünket nőnek és férfinek, akiknek ki kell egészítenünk
egymást. Isten nem egymással szembe állítja a két nemet: „nézd,
hogy én miben vagyok jobb és ügyesebb”, hanem egymás mellé:
„hadd egészítselek ki téged azzal, amiben én más vagyok”. Isten igéje arra tanít, hogy
nemcsak, hogy tudomásul kell vennünk, hogy a férfiak és nők igenis
másak, hanem hogy ünnepeljük ezeket a
különbségeket.
Ezt előszeretettel húzza elő a másik
oldal, mondva, hogy a Biblia szerint a nők és férfiak nem
egyenjogúak. De az, hogy mi azt állítjuk, hogy a férfi és nő
igen is más nem azt jelenti, hogy nem egyenlőek. Teljesen
egyenlőek! De mások!
Nem beszélhetünk erről a témáról
anélkül, hogy vissza-vissza ne tekintenénk a történelem legelső
férfi-nő kapcsolatára: Ádám és Éva történetére az 1. Móz.
2-ben.
Ádám:
- a porból formálta Istent
- ő volt az első ember
- a teremtés koronája
- nem volt segítőtársa
- egyedül volt
Éva:
- Ádámból formálta Isten
- Ádámnak teremtette Isten
- segítőtársnak teremtette Isten
Mind a kettő Isten képére
teremtetett, Ádám is és Éva is, mégis másképp. Éva nem
szolgája Ádámnak, hanem hozzá rendelt segítőtárs. Ádám volt
az első, de Éva nélkül nem volt Ádám egész, Éva nélkül a
teremtés még nem volt teljes.
Ádám, mint első, minden felelősséget
megkap. Neki kell vezetnie, az ő neve alatt fut minden. De mindezt
nem egyedül kell, hogy tegye, hanem feleségével együtt,
egységben, folyamatosan egyeztetve, kommunikálva. Ünnepelve a
különbségeket!
Napjainkban a segítő kifejezés egy
alsóbbrendű dolog. De ha belegondolunk kicsit, ez abszolút nem egy
jelentéktelen feladat. A Bibliában pedig a „segítő” jelző
leggyakrabban Isten neve előtt fordul elő!
Az 11:3 – tól arról olvasunk, hogy
ki kinek a feje. Ez a fajta hierarchia a Szentháromságban is jelen
van. A „fej” szó forrást és tekintélyt is jelent egyben.
Nem választhatjuk meg, hogy milyen
neműnek akarunk születni. Ebbe nem szólhatunk bele. Vagy férfinak,
vagy nőnek születünk. Ezzel harcolni felesleges, megvizsgálni és
elfogadni Isten tervét a nememmel kapcsolatban viszont bölcs dolog.
Miért olyan fontos erről beszélni?
Mert az iskoláinknak, tanárainknak,
filmeknek, könyveknek és a médiának köszönhetően elhittünk
egy hazugságot: a férfiak és nők teljesen ugyanolyanok.
És nézzük meg, hogy mekkora
„édenkert szindrómában” szenved társadalmunk, ahol a nők
büszkén vezetnek, hatalmat gyakorolnak és megvalósítják
önmagukat. Mi, férfiak pedig egyedül hagyjuk a nőket,nem
számíthatnak ránk, nem vagyunk elérhetőek, nem vagyunk a
helyünkön, ott, ahol éppen kellene .
Pont úgy, ahogy annak idején Éva is
egyedül volt, átvette a vezetést és olyan döntést hozott, amit
nem kellett volna. Ádám pedig a távolban volt valahol, magával
törődve, majd mikor lehetett volna se állt a sarkára, hanem
felelőtlenül átruházta a felelősséget feleségére.
Igen, van probléma, nagy a baj még a
keresztyén közösségekben is, ahol a férfiak leuralják, sőt
bántalmazzák is a nőket. A megoldás erre viszont mégsem az,
hogy a nem-azonosságra építkezve lesöpörjük a férfiakat és
átadjuk a kormányt a nőknek. Ez csak egy másik, talán még
nagyobb, még szomorúbb problémához vezet. Ha viszont megtanítjuk
a fiainkat felelősségteljes, megbízható, tisztességes férfinak
lenni, a férfiak Isten szerinti férfiként a helyükre állnak,
a probléma teljes körben orvosolható lenne.
Huh, ez nagyon jól összeszedted. Hála Istennek és köszi neked is.
VálaszTörlésTehát akkor meg kell tanítani a férfiakat, de ezt mégis hogy lehet megcsinálni? Tanfolyamok, példaképek, férfikörök?
Tudom, hogy elsősorban Isten igéje formál és bennem is rengeteget formált, de mégse érzem azt, hogy 100%-osan a helyemen lennék mint férfi... bár ezt az egyedüllét számlájára írom, mert valahogy azt érzem, hogy csak a feleségem mellett tudok igazán férfi lenni (mint amikor beszéltünk szintén a korintusi levél kapcsán az egyedüllét - házasság kérdéséről), de ezzel nyilván nem azt mondom, hogy Pál nem volt igazi férfi.
Zoli
Igen, ha egyedül van az ember, akkor tényleg nem tud 100 %-osan nő lenni.De Isten formál, hogy készen legyünk, mire társat ad. Ne adjuk fel, ha kérjük Őt, segít nekünk.
TörlésTényleg jól összeszedett, érthető magyarázat, köszi :). A nők esetében is Zoliéhoz hasonló kérdések merülnek fel. Hogyan lehet a nőket megtanítani arra, hogy nők legyenek?. Hol vannak a példák? A gyülekezetekben nagy hangsúlyt kell(ene) erre fektetni, de valóban kényes témának hat. Sok nő szeretné megélni a nőiességét mint társ, segítő, nő. Ez Isten ajándéka a férfinek, de ezt az ajándékot "összetörik" azzal, hogy a nőt férfiként kezelik, arra "kényszerítik", hogy férfias legyen, mert ők már nem funkcionálnak férfiként. Aztán persze, ha a nő férfias jön a válasz rá: hogy az igazi nő "egy másod rangú állampolgár mindent a férfi tud jobban – okosabb, ügyesebb a nőnek otthon a helye, hogy mosson, főzzön, gyereket szüljön és leginkább csendben legyen". Ez a probléma eltusolása, meg nem értése.
VálaszTörlésez nagyon jó! nőként valóban elvárás volt velem szemben mindig is, hogy legyek jó tanuló, legyen majd jó munkám, és persze legyen egy jó pasim is és emellett valóban még nézzen is jól ki az ember. pedig ez a sok elvárás sok felesleges terhet rak az emberre. sőt, megkockáztatom, hogy sokkal kevésbé tisztelem a férfiakat, mert az van belém nevelve, hogy meg tudok bármit tenni, amit ők. elveszett a különbözőség gyönyörűsége. változni, változni kell!
VálaszTörlésÖrülnék, ha ezekre a hibákra a jövőben odafigyelnétek:
VálaszTörlésÁdám:
a porból formálta Istent (óriási hiba!!)
a nők igenis mások (NEM másak)
Egy kis olvasni való a témához. Nekem tetszik.
VálaszTörlésNekem is tetszik.
Törlés